חדשות יומיות, כתבות ומאמרים מאוסטרליה
  אל אוסטרליה | אודות  | פורום | קישורים  |  |  | תעודות סל |

צוחק מי שיורש אחרון

בועז בן-ימי


 


דוגמא מן החיים - וגם מן המתים
 
נניח שיש לכם שלושה ילדים בוגרים ואתם כבר, מה לעשות, מבוגרים וחולים. ונניח שאחד מהילדים (זה שאף פעם לא ממש עזב את הבית) נאלץ לטפל בכם לעת זקנה מדי יום ביומו, ועקב כך, גם קשה לו לפתח את הקריירה שלו ובכלל לעשות משהו אחר עם החיים שלו. אבל אתם, מה לעשות, לא חושבים שבגלל שאותו ילד מטפל בכם וחי בבית שלכם בחינם מגיע לו חלק גדול יותר מהירושה מאשר לשני הילדים האחרים שלכם, שאתם אוהבים באותה מידה (אם לא יותר), ולכן בצוואה שהכנתם חילקתם את הרכוש שווה בשווה בין כל הילדים.

 

והנה, הגיע יומכם, והמוציא לפועל של הצוואה מגיש בקשה לצו קיום צוואה. מה חשבתם, שאם עזבתם את העולם הזה לא ימשיכו לרדוף אתכם? חשבתם שהילדים לא יריבו אם חילקתם את הכול שווה בשווה? צר לי לאכזב אתכם.

 

במצב זה יכול הילד שטיפל בכם בשנותיכם האחרונות ושנאלץ, אפילו חלקית, לוותר על הקריירה שלו, לתבוע חלק גדול יותר ממה שהשארתם לו מהעיזבון, בטענה שהורה סביר בנסיבות הללו היה משאיר לילד המטפל חלק גדול יותר, כי הלה נפגע כלכלית מהעובדה שנאלץ לטפל בכם, ולהשקעה שלו יש ערך כלכלי.

 


איך זה עובד?
 
החוק באוסטרליה מאפשר לבית-המשפט לשנות הוראות צוואה בכמה מקרים. מעבר למקרים הברורים, בהם הצוואה פגומה או שחוברה תחת לחץ ולא מרצון, יכול בית-המשפט להורות על חלוקת העיזבון באופן שונה, במקרים בהם בני משפחה קופחו תחת הוראות הצוואה. המבחן בו משתמשים בתי-המשפט הוא מבחן "הסבירות", היינו, כיצד היה סביר להורות לגבי אותו קרוב "מקופח" בנסיבות הפרטניות. מבחן "הסבירות" תלוי בשופט, ובפועל, מה שהשופט חושב כסביר, זה מה שייפסק בסופו של יום, תוך שהוא לוקח בחשבון שיקולים כגון גודל העיזבון, גיל, מין ומצב משפחתי של הקרוב "המקופח", מערכת היחסים בין המנוח לאותו קרוב, וכו'.

 

שימו לב, כל היורשים והמורישים שביניכם, הזמן לתקיפת הצוואה הוא מוגבל. ברגע בו ניתן צו קיום צוואה (Probate) – על המוציא לפועל להמתין שישה חודשים בטרם יוכל לחלק את הירושה לנהנים. בששת החודשים הללו יכול אותו קרוב, או כל גורם אחר, לתקוף את תוקף הצוואה ואופן חלוקת העיזבון. אם המוציא לפועל חילק את העיזבון לפני חלוף שישה חודשים ממתן הצו, ובתקופה זו הוגשה תביעה כנגד הצוואה, יהיה המוציא לפועל אחראי אישית לכל פיצוי שייפסק לטובת התובע, אם יזכה כמובן.

 

ייתכנו גם מקרים בהם התובעים כנגד תוקף הצוואה הם אפילו לא קרובים של המנוח, אלא אנשים שחיו עם המנוח או טיפלו בו, לטענתם, בשנותיו האחרונות. אין המדובר כמובן בעובדים בשכר שטיפלו במנוח.

 

לכן, אם יש לכם חששות לגבי מה שיקרה לאחר שתעזבו לעולם שכולו טוב, אז או שתעבירו רכוש במהלך חייכם, או שתקבלו ייעוץ משפטי לפני הכנת צוואה. והכי חשוב – שתחיו עד מאה ועשרים.
 

פורסם ב-  - לחצו כאן לנקודות חלוקה או למנויים



אל אוסטרליה -אודות - -פורום -פורקס