חדשות יומיות, כתבות ומאמרים מאוסטרליה
  אל אוסטרליה | אודות  | פורום | קישורים  |  |  | תעודות סל |

מי מפחד מימי הולדת?

רונית ברס



 "היום יום הולדת" - למקדונלד'ס
 
כשביתי בת ה-5 הוזמנה השבוע בפעם העשירית למסיבת יומולדת במקדונלד'ס, שאלתי את עצמי שוב, בפעם העשירית, האם מוסד ימי ההולדת בפשיטת רגל?  או שאולי החגיגות של פעם, בהן הילד שחוגג יום הולדת הוא מלך ליום אחד ושרים לו שירים, עם מלא אורחים מסביב, וכולם בעצם מאד שמחים שבדיוק לפני מספר שנים הוא הגיח לאויר העולם, אולי החגיגות האלו פשטו רגל, מזמן?  

דילמות ימיי ההולדת היו מאז ומתמיד,האם לחגוג בתאריך העברי? הלועזי? האם לחגוג בתאריך המדוייק? את מי להזמין? איך לגוון? איך לתמרן עם ימיי ההולדת של האחים האחרים ולא עלינו, איך לממן?

 

אפילו שיום הולדת זה יום מיוחד לכל ילד, הרי שאת היום הזה חוגגים בעיקר ההורים, כאילו כל שנה, ביום ההוא שהם הביאו את ילדם לעולם, הם עושים ספירת מלאי של ההישגים, השמחות, והאושר, בתקווה שיצא מאזן חיובי. באוסטרליה היחס לימיי הולדת שונה ממה שאנחנו מכירים. באופן מוזר למדי, מתוך כיתה של 25 ילדים מוזמנים הילדים אולי ל 5 מסיבות בשנה ובנים מוזמנים עוד פחות. 95% מהמסיבות מתקיימות במקדונלד'ס או במקום דומה, כאשר עשרת המוזמנים משחקים במתקני השעשועים, ולא תמיד זוכרים למי חוגגים את יום ההולדת (תמונת המחשה משמאל). כשיושבות האמהות לחכות לילדים המשתעשעים במתקנים, עולה כל פעם השיחה על ימי ההולדת ורובן מציינות, אולי מתנצלות, שהן לא חוגגות לילדים יום הולדת עם חברים כל שנה.

 

שיא ההלם שלנו היה בשנה הראשונה בה חיינו במלבורן, שם הזמינה עדן (דאז בת 12) את כל חברי הכיתה שלה למסיבת יום הולדת, אצלנו בבית. אחד אחד התקשרו ההורים בקולות חוששים, לשאול מה הולך להיות בארוע הזה. רובם ציינו כי מעולם לא הוזמנו למסיבה בבית פרטי של חבר לכיתה, וכשהגיעו ההורים, כולם בלי יוצא מן הכלל הביעו את הערצתם ל"אומץ" שלנו לארח 20 ילדים בביתנו. כשבאו לאסוף אותם שאלו האחד אחרי השני האם הם "התנהגו יפה". והילדים אגב, היו מקסימים. ולעדן היה זה אכן יום מאושר ומרגש מאד.

 

התיחסות זו לימי הולדת הופכת ארוע מרגש ומשמח למטלה קשה, יקרה, שההורים רק מחכים לעבור אותה בשלום.

 

אז מי בכלל צריך יום הולדת?

 


 הצורך להיות מיוחד
 
הצורך להיות מיוחד הוא צורך בסיסי בחיהם של כל בני האדם, גדולים כקטנים. החיפוש אחר היחוד הופך, במידה מסויימת, לנתיב בו זורמים כולם. האם ישיגו אותו באמצעים חיובים, או אמצעים שלילים? כולם, בלי יוצא מן הכלל, משיגים אותם. ילדים, כמו מבוגרים, עסוקים מאד בחיפוש היחוד שלהם, אולם בשונה ממבוגרים, אינם מודעים להבדלים בין יחוד חיובי ליחוד שלילי. הם ינסו להיות הילדים הכי הכי טובים, הכי יפים, הכי ספורטאים, הכי מוצלחים בחשבון, ואם זה ינחל כשלון, הם ינסו להיות הכי הכי גרועים, הכי מופרעים, הכי שלומיאלים או הכי גרועים בחשבון. גם זאת דרך להיות מיוחדים.

 

יום ההולדת של כל ילד הוא דרך נהדרת לבטא יחוד ולהעניק לילדכם את הצורך הזה. יום, שהוא מוקדש כולו לילד החוגג, עשוי לטעון את מצבר היחוד למספר חודשים קדימה. המשוכללים יותר משכילים להתארגן ליום המיוחד חודש לפני, ומבטיחים סוללה עמידה ביותר. יום ההולדת הוא יום מאד מיוחד לכל הילדים. חשוב להם שיציינו את היום בדרך שונה ומיוחדת. זה יום שנועד לתת לו את ההרגשה שהוא אהוב ויחודי. בסך הכל כל המסיבות הן שעתיים קצרות של הנאה. נסו להאריך את ההנאה : ביחרו ביחד עם הילד נושא למסיבה הקרוב לליבו,שילחו הזמנות שהכנתם יחד. הכינו עוגה ביחד עם הילד. הכינו פעילויות למסיבה, 4-5 משחקים כמו: משחק החבילה, כיסאות מוזיקאלים, קליעות לסל וכדומה, יעסיקו את החבורה העליזה. הכינו הפתעות והמעיטו בכיבוד, שהרי מי מכם ממש זוכר מה אכלתם ביום ההולדת ה -7 שלכם. אם  תתארגנו חודש מראש למסיבת יום ההולדת, יהפכו ההכנות לחגיגה בפני עצמה, וכך תבטיחו התרגשות חיובית לאורך זמן. כשיגיע יום ההולדת עצמו, ילדכם ירגיש מלך ליום אחד. אתם יכולים להתחיל לשיר בשמחה : היום יום הולדת...

 


 
שאלות ותשובות :

 

הילד שלי בן שנה. האם ילד בן שנה מבין שעושים לו יום הולדת?

 

ילד בן שנה, מבין גם מבין כשכל תשומת הלב מופנית כלפיו ליום אחד. הוא אולי לא יזכור איזה אוכל היה או מה הוא קיבל במתנה (אז אל תשקיעו בזה המון) אבל הוא יזכור את ההרגשה שכולם כרכרו סביבו, והוא קיבל המון מגע ותשומת לב מהאנשים האוהבים אותו. נושא הזכרון אצל תינוקות הוא נושא מאד משמעותי בגישה החינוכית של הורים. תינוקות אמנם לא מסוגלים לבטא את ההרגשות שלהם במילים אבל המוח מקליט!

 

 
מה עושים עם ילד מתבגר שלא רוצה לחגוג יום הולדת?

 

הסיבות שמתבגרים מסויימים לא מעוניינים לחגוג את ימיי ההולדת שלהם הן שונות ומגוונות. צריך לזכור שהדרך לבטא את היחודיות של הילד ואת השמחה שלכם על זה שהוא שם, יכולה להתבטא בצורות שונות של חגיגה. כדאי להתיעץ עם הילד איך הוא היה רוצה לחגוג ולהביע את השמחה שלכם והרצון שלכם לחגוג לו. בילוי משפחתי משותף יכול בהחלט להיות תחליף מצויין.

 

 
איך אפשר להתמודד עם בעית המתנות של ימיי ההולדת?

 

מתנות יום ההולדת הן נושא כאוב מאד כשהן הופכות לעיקר הארוע. יש משפחות בה המתנה היא החגיגה עצמה, ובכך מוחמצת ההזדמנות להעניק לילד את היחוד שלו ותשומת הלב. כשמתנות הופכות להיות העיקר, קיימת סכנה שילדים יגדלו לחשוב שחומריות היא המטרה, מכשול שמגביל מבוגרים רבים. כדאי מגיל מאד צעיר לעודד ילדים לראות בארוע, בחגיגה עצמה, מטרה - ולא במתנות. ניתן לעשות זאת על ידיי הענקת תשומת לב ליצירתיות, מקוריות המתנה, ולא ערכה הכספי. דרך נוספת היא להכין עם הילדים מתנות, ולהסב את תשומת ליבם לכך שיש מתנות פשוטות שמשתמשים בהם הרבה יותר, ושהם עצמם לא בהכרח משחקים במשחקים היקרים יותר.

 

 
 
פותחים, או לא פותחים מתנות בנוכחות הילדים האחרים?

 

יש שתי גישות לנושא פתיחת המתנות. האחת כמובן אומרת שפותחים בנוכחות האורחים ואומרים תודה, והשניה אומרת פותחים אחרי שכולם הלכו כדי שלא יהיו השוואות. כשמדובר בילדים הדיון במתנות קצת שונה. הנימוס בהחלט סובר שיש לפתוח מתנות ולומר תודה לאורחים, אולם נימוס לחוד ומציאות לחוד, ראיתם פעם ילד פותח מתנות? הרצפה נראית כמו פוגרום אמיתי, הכל מפוזר, לא יודעים מי הביא מה, חלק שכחו לשים כרטיס, ויש מלא כרטיסים מפוזרים שלא יודעים ממי הם.

ככל שהילדים צעירים יותר הם יותר מקנאים בילד החוגג ובמתנות שלו, לכן ככל שהם צעירים כדאי להמנע מלענות אותם ולחסוך להם את הקנאה הזו. ילדים גם רגישים מאד לתגובת הילד החוגג - אם הוא שמח מאד במתנה, הוא יביע את השמחה ואם הוא לא שמח על המתנה הוא יניח אותה בצד, ובכך עלול לפגוע בילד שנתן לו את המתנה. פתיחת מתנות אחרי הארוע עוזרת לילד להתאפק ומסיטה את תשומת הלב אל החגיגה ולא אל המתנה.

 

את הנימוס אפשר עדיין לשמור עם כרטיס תודה שנמסר לאחר הארוע.

 

 
הבן שלי מאד רוצה מסיבת מקדונלד'ס ואני מאד מתנגדת למסיבות מסוג זה, האם אני צריכה לוותר כי זה יום ההולדת שלו?

 

יום הולדת הוא יום מאד מיוחד לילדים, אבל גם להורים. חשוב לזכור שביום הזה ילדים לא יכולים לעשות מה שהם רוצים, או לבקש איזו מתנה שהם רוצים. יש ילדים שמקבלים את המסר כי כך המצב ביום ההולדת שלהם, אלה ילדים שבאמת ובתמים יכולים לבקש מתנות יקרות ערך נטולות כל אמת-מידה. חשוב לזכור שילדים הם ילדים, אין ביכולתם לשקול את כל האפשרויות, הם לא מודעים למצב כלכלי, למצב חברתי, לבעיות טכניות הקשורות בהחלטות. אמנם בכל שנה הם מחכימים קצת ומבינים קצת יותר אבל הם עדיין ילדים. ניתן לשתף אותם בהליך המחשבתי, וכדי להעניק להם תחושת השפעה, לאפשא להם לבחור בין שתי אפשרויות מוצעות.

   

 

איך כדאי לחגוג ימי הולדת לתאומים?

 

דילמת ימי ההולדת אצל תאומים חוזרת על עצמה כל שנה. אם התאומים זהים, הדילמה גדולה עוד יותר. מכיוון שיום ההולדת הוא דרך לבטא יחודיות , הרי שאצל תאומים הצורך ביחודיות גדול עוד יותר. אם התאומים שלכם שמחים מאד על החגיגה המשותפת, הרווחתם. אם הם מחפשים דרך להיות שונים ומיוחדים מומלץ להפריד את החגיגה לשתי מסיבות שונות בהפרש של שבוע (ממילא אף אחד לא ממש חוגג ביום עצמו בדיוק), ולעשות הגרלה מי הראשון ומי השני. כדאי שלכל מסיבה יהיה אופי שונה. בגילאים הנמוכים, אם הילדים הם ממין שונה, אפשר לעשות מסיבה לבנות, מסיבה לבנים. כדי להקל על עצמכם להתמודד עם שני ארועים צפופים כל כך, שימו לב שאתם לא שונים ממישהו שיש לו שני ילדים בגילאים שונים שנולדו בדיוק באותו שבוע. (יש לי חברה שכל בני משפחתה נולדו באותו חודש, בעל, אישה ושני ילדים).
 

(רונית ברס היא מאמנת אושר, אשת חינוך, סופרת, עיתונאית ויועצת בתחום הלמידה, בעלת 22 שנות ניסיון בתחום הפתוח האישי והמקצועי, עם התמחות בחינוך המיוחד. לאתר של רונית ברס).

פורסם ב-  (גליון יולי, 2007) - לחצו כאן לנקודות חלוקה או למנויים



אל אוסטרליה -אודות - -פורום -פורקס